Hvad er RIF Fodbold?

image Børne- og ungdomsfesten d. 4. juni 2016

Ringsted IF Herrefodboldafdeling (RIF Fodbold) er stiftet 1. maj 1903, og kunne således i år 2003 fejre 100 års jubilæum.

Klubbens sportslige højdepunkter startede i 1986, da klubben for første gang rykkede op i Danmarksserien. I 1988 rykkede klubben op fra Danmarksserien, og kunne for første gang kalde sig divisionsklub i 3. division øst. I 1991 spillede klubben om oprykning til 1. division, men tabte playoff kampene til Nr. Åby.

Klubben har siden haft en tilværelse i Sjællandsserien og Danmarksserien, men oplevede dog et dyk i 2000, da man rykkede ned i serierækkerne. I sæsonen 2014/2015 blev klubben fanget af omstruktureringer i Danmarksserien, og det kostede en nedrykning til Sjællandsserien. Siden da har klubben præget Sjællandsserien med oprykninger til Danmarksserien i 2021 og 2023. Det er klubbens målsætning, at klubbens førstehold skal spille i minimum Danmarksserien.

Udover seniorafdelingen, så har klubben i dag også en spirrende børne- og ungdomsafdeling, og pr. 27. juli 2023 er der i alt registreret 657 medlemmer i RIF Fodbold.

FORMÅL

RIF Fodbold vil skabe mulighed for, at alle interesserede, uanset spillemæssigt niveau, kan dyrke fodbold inden for den organiserede idræt samt at skabe vilkår for kammeratskab og samvær i forbindelse med udøvelse af fodboldspillet.

VISION

RIF Fodbold skal være kendt for et struktureret og innovativt fodboldmiljø, som gør, at klubben bliver den største og bedste fodboldklub på Midtsjælland.

MISSION

RIF Fodbold er fodboldklubben for alle, hvor vi prioritere sammenhold og sociale relationer, understøttet af engagerede og glade mennesker. Vi har desuden fokus på både trænernes og spillernes udvikling. Alt dette skal ske i et miljø baseret på respekt for hinanden på tværs af alder, køn og kulturel baggrund.

VÆRDIER

RIF Fodbolds værdier afspejler den adfærd og kultur, som skal gennemsyre klubben - både i bestyrelsen, hos trænere og spillere, hos frivillige samt hos forældre til børn i klubben.

RIF Fodbold strategier, handlinger og kultur skal kunne afspejles i klubbens 5 overordnede værdier:

• Glæde.
  • Sammenhold.
  • Engagement.
  • Udvikling.
  • Respekt.

Det er vigtigt, at klubbens værdier hele tiden italesættes, så de kommer ind under huden på vores frivillige og vores medlemmer. Klubbens værdier skal være grundlaget for vores klubkultur.

ORGANISATION

Klubben er i dag opdelt i 3 primære afdelinger: Seniorafdelingen, Ungdomsafdelingen samt Børneafdelingen. Selvom afdelinger har deres egne budgetter og formænd, så er afdelingerne underlagt bestyrelsens strategier og retningslinjer. Bestyrelsen består pr. 27. juli 2023 af:

• Brian Larsen, bestyrelsesformand
  • René Fletscher Junggaard, næstformand
  • Claus Mylting, kasserer
  • Henrik Larsen, sekretær og senioransvarlig
  • Kenneth Byssing, ungdomsansvarlig
  • Martin Hove, børneansvarlig

KLUBHUSET

Klubben råder over et dejligt klubhus på Stadion Allé, hvor medlemmerne kan samles og hygge sig i gode rammer.

Klubhuset blev indviet d. 18. august 1974, og er opført af medlemmerne ved frivillig indsats. Noget klubben stadig er meget stolte over, og som står som et synligt bevis på, hvad man kan opnå ved fælles indsats.

STØTTEFORENINGER

Klubbens støtteforeninger har altid spillet en vigtig rolle for klubben. Fodboldvennerne blev stiftet d. 31. marts 1996, mens Fodboldforældreforeningen blev stiftet d. 5. april 1978. Begge er sidenhen opløst, og samlet i en forening: RIF-Fodboldsupport. RIF-Fodboldsupport blev stiftet d. 21. juni 2007, og havde som primært formål at støtte ungdomsarbejdet. RIF-Fodboldsupport blev opløst på generalforsamlingen d. 25. september 2015, hvorefter foreningens formue på knap 700.000 kr. blev overført til RIF Fodbold. På nedenstående billede ses to af hovedaktørene i arbejdet Jørgen Frandsen og Svend Erik Pedersen.

2 af de "store" fra støtteforeningerne: Jørgen Frandsen og Svend P.

I 2017 lukkede RIF Fodbolds sidste støtteforening: Ringsted Fodboldsponsorforening af 1981. Foreningens formål var at støtte seniorfodbolden i RIF Fodbold. Foreningens formand Jørn Nybo (se billedet nedenfor) overrakte i november 2017 foreningens indestående på 134.117,31 kr. til klubbens formand Brian Larsen.

ÆRESMEDLEMMER

Følgende personer har opnået den største hæder i klubben, som æresmedlemmer: Vagn "Murer" Petesen, Poul "PP" Petersen, Claus Sällberg, Flemming Jensen, Frank Blume, Gregers Hansen, Jørn Nybo, Kaj Jørgensen, Mogens Funder, Ole B. Nielsen, Per Rene Pedersen, Svend Erik Pedersen, Svend Erik Hvidtfelt Larsen, Viggo Hansen, Jørgen Frandsen og Frank Pedersen.